Kennis-maken of inschrijven
Mariëtte Jongkind Mariëtte Jongkind
Eigenaarschap

 

Eigenaarschap

Eigenaarschap betekent dat kinderen actief betrokken zijn bij hun eigen leerproces. In plaats van alleen te luisteren naar de juf of meester, mogen ze meedenken, vragen stellen en zelf keuzes maken.  

Door zelf bepaalde keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen, groeit je zelfvertrouwen. Kinderen leren dat ze zelf dingen kunnen bereiken. Welke doelen wil je bereiken? Hoe kan je daarbij doelgericht handelen?  

Concentratie, doorzettingsvermogen en je richten op het uitvoeren van een taak zijn daarbij belangrijk. Samenwerken aan projecten zorgt ervoor dat je rekening leert houden met anderen en conflicten samen op de juiste manier kan oplossen.  

Kinderen zijn verantwoordelijk voor hun eigen handelen en keuzes die ze maken. Daarmee zijn ze eigenaar van hun eigen (leer)proces.  

 

Bekijk meer Uitgelicht-items

Published in 'Uitgelicht-items website'

Herdenking bevrijding Dieren

 

Jaarlijks zijn wij aanwezig bij de herdenking in het Carolinapark.

Ook dit jaar waren groep 7 en 8 hierbij aanwezig. De leerlingen hebben mooie gedichten gemaakt en een krans gelegd. Na de plechtigheid hebben we zelfgemaakte bloemen bij het monument gelegd.

 

bevrijding Dieren bevrijding Dieren

Onze speerpunten voor 2024

Op de Emmaschool bouwen we verder aan de rijke en uitdagende leeromgeving: dit stimuleert de nieuwsgierigheid & de ontdekkende houding van onze kinderen.

 

We zetten de basis van ons onderwijs extra sterk neer dit schooljaar. Instructies worden verbeterd en het aanbod van de basisvakken wordt onder de loep genomen.  

 

Door de nieuwe methode BLINK Lezen bevorderen we de leesmotivatie bij kinderen.  

 

We werken in een doorgaande lijn van peuters t/m groep 3 allemaal met dezelfde thema's. Komend schooljaar gaan we deze samenwerking nog verder versterken.  

 

Het muziekonderwijs krijgt een structurele plek in ons rooster. Een vakdocent neemt alle groepen mee in de wonderlijke wereld van muziek.  

 

We bouwen verder met het eigenaarschap van kinderen, door bijvoorbeeld hun bijdrage in driehoek gesprekken te vergroten en in gesprek te gaan met de leerlingenraad.  


Speerpunten

Agenda van Veluwezoom

Onze school is onderdeel van Scholengroep Veluwezoom. Welke thema’s spelen er in 2024? Lees het op de poster.

 

Wij zijn nieuwsgierig naar de toekomst! Dit leren we ook onze kinderen. We zoeken elkaar op binnen Scholengroep Veluwezoom. Het maakt ons werk leuk. We leren van elkaar. Want uitgeleerd? Dat zijn we nooit. We zijn altijd nieuwsgierig naar hoe het beter, of anders kan. Vandaag en morgen. Zodat we onze leerlingen blijvend sterk onderwijs bieden. 

 

Download de poster in de bijlage. Daarop staan alle thema’s en projecten voor 2024.

 

jaaragenda 2024

ikjijwij-week

Elk jaar in maart vieren de leerlingen de ikjijwij-week. Het thema van dit jaar was "Kansengelijkheid". 

 

ikjijwij week 2024
ikjijwij, nieuwsgierig naar de toekomst is onze visie. In elke klas, op alle scholen van Scholengroep Veluwezoom, is het gesprek aangegaan over kansengelijkheid. Wat is het? Wat doen scholen al heel goed en wat zou de school nog meer kunnen doen? 

 

Een aantal tips en oplossingen vanuit de kinderen om kansengelijkheid te bevorderen

Niet discrimineren, op welk gebied dan ook. 

Sport- en muziekles mogelijk maken voor iedereen, ook na schooltijd

Positief denken. Geloven dat je iets kan veranderen, ook al is het klein. 

 

Ikjijwij is ook burgerschap
De kinderen uit een hele jaargroep speelden het burgerschapsspel ‘Terra Nova’: leerlingen spelen dat ze een minimaatschappij oprichten en inrichten. 

 

Een leerling vertelt: 

"Op ons eiland (Terra Nova) heeft elk kamp één leider, zo kan iedereen zijn mening vertellen aan de leider en die kan overleggen met de andere leiders. 

Bij ons delen de bewoners bijna alles, maar degene die er hard voor werkt mag wel wat meer." 

Terra Nova  Terra Novaterra nova

 

 

 

Schoolwebsite door SchouderCom
Cookies preferences